Σάββατο 22 Μαΐου 2010

Μαντόνα... Αλεξάντερπλατς, Συνεντευξη στη Χρυσουλα Παπαιωαννου, Ε, 9/9/09

Η αλήθεια είναι ότι τους τελευταίους μήνες όλο και κάποιο λόγο βρίσκουμε να ασχολούμαστε με τη Μαντόνα. Δεν είναι και λίγο ότι έρχεται πρώτη φορά στα μέρη μας (27 Σεπτεμβρίου). Γι' αυτό και εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια σε χρόνο-ρεκόρ, οι φωτογραφίες από τους σταθμούς της περιοδείας της κατακλύζουν τα πρακτορεία, διαβάζουμε δημοσιεύματα επί δημοσιευμάτων και ούτω καθ' εξής.

Ενας Ελληνας σκηνοθέτης, όμως, ο πάντα απρόβλεπτος Δημήτρης Αθανίτης, την έκανε και ταινία μυθοπλασίας και, μάλιστα, με φοβερό timing. Οταν ξεκινούσε, πέρυσι τον Μάρτιο, τη μικρού μήκους «Madonna calls Fassbinder» (που θα κάνει καριέρα το 2009) δεν είχε ιδέα ότι η ποπ σταρ θα μας έκανε την τιμή με μια συναυλία στο ΟΑΚΑ.

Τι είναι, όμως, το «Madonna calls Fassbinder» («Μαντόνα καλεί Φασμπίντερ»); Περίπου ό,τι υπονοεί ο τίτλος. Ας φανταστούμε ότι η καριέρα της Μαντόνα έχει πάρει την κάτω βόλτα. Η ίδια, ο μάνατζερ και η γραμματέας της σπάνε το κεφάλι τους να δουν τι θα κάνουν. Μέχρι που πέφτει η φοβερή ιδέα: να σκηνοθετήσει το νέο της βιντεοκλίπ ο Φασμπίντερ! Οχι, δεν πρόκειται για συνωνυμία. Στο μυαλό τους έχουν τον γνωστό Γερμανό σκηνοθέτη. Τώρα, αν αυτός έχει πεθάνει, ψιλά γράμματα...

Μη νομίζετε ότι ο Αθανίτης είναι φαν της Μαντόνα. «Η Μαντόνα ήταν η αφορμή ως το απόλυτο ποπ είδωλο. Παρακολουθούμε τι γίνεται όταν οι σταρ οδεύουν προς το τέλος τους. Και η Μαντόνα δεν ήταν και στα καλύτερά της πριν από δύο χρόνια. Βέβαια, έχει αποδειχθεί εφτάψυχη. Η συνεργασία με τον Τζάστιν Τιμπερλέικ π.χ. την "ξαναζωντάνεψε". Στην ταινία τίθενται ερωτήματα όπως τι σημαίνει σταρ; Είναι πραγματικότητα ή μια φαντασίωση που δημιουργεί το σωστό μάρκετινγκ; Εχουμε ανάγκη τα είδωλα; Τελικά, αυτό αφορά οποιονδήποτε στη δική του κλίμακα...» λέει.

Στη μικρού μήκους «Madonna calls Fassbinder», η καριέρα της ποπ σταρ καταρρέει και ο Γερμανός σκηνοθέτης αναζητείται για να τη σώσει. Δυστυχώς είναι ήδη νεκρός
Ολα αυτά συμβαίνουν σε ασπρόμαυρο φόντο. Οσο κι αν επιμένει ότι λατρεύει το χρώμα, οι τεχνικοί τον έχουν βαφτίσει «ο άνθρωπος που το κατάργησε», έχοντας στο μυαλό τους το επίσης ασπρόμαυρο κινηματογραφικό παρελθόν του («Καμία συμπάθεια για το διάβολο» και «Αντίο Βερολίνο»)...

Η νέα του ταινία, low budget και ξενόγλωσσου καστ, κινείται σε μια ατμόσφαιρα παραλόγου με κρυμμένο χιούμορ. Και μόνο το γεγονός ότι το περιβάλλον της Μαντόνα αγνοεί το ότι ο Φασμπίντερ είναι νεκρός, φτάνει. Καμιά φορά όμως το σινεμά αντιγράφει την πραγματικότητα, όπως επιβεβαιώνει ένα περιστατικό που διηγείται ο Αθανίτης: «Οταν έκανα κάστινγκ για τη γραμματέα, το πρώτο πράγμα που ρώταγα ήταν "τι σου λέει ο Φασμπίντερ;" Δεν τους έλεγε τίποτα. Αυτά για τους Αμερικανούς ηθοποιούς είναι κινέζικα», διηγείται γελώντας.

Μπορεί να μην πολυενθουσιάζεται με τη Μαντόνα («στη συναυλία δεν θα πήγαινα ούτε αν μου χάριζαν εισιτήρια VIP», λέει), με τον Φασμπίντερ όμως συμβαίνει το αντίθετο κι ας τον ανακάλυψε μετά τον θάνατό του, χάρη στον «Καβγατζή». Η αγάπη του γι' αυτόν τον κάνει καμιά φορά να νομίζει ότι τίποτε δεν είναι τυχαίο. «Ο μοναδικός Ελληνας που δούλεψε στο "Αλεξάντερπλατς" συνεργάστηκε στο μοντάζ του "Madonna calls Fassbinder"», λέει.

Η ταινία του, υποστηρίζει, δεν έχει τη λογική της μικρού μήκους. Μπορεί και να τη μεγαλώσει. Προηγουμένως, όμως, θα ολοκληρώσει και τη μεγάλου μήκους «Τρεις μέρες ευτυχίας», για την οποία θα ξεκινήσει γυρίσματα τον Δεκέμβριο. Πρόκειται για μια σπονδυλωτή ταινία με τρεις ιστορίες. Σε κάθε μία πρωταγωνιστεί μια νεαρή κοπέλα προ των πυλών μιας σπουδαίας προσωπικής στιγμής: για την Αννα είναι ο γάμος, για τη Βέρα το πτυχίο και για τη Ρωσίδα Ρίνα το ότι φεύγει από την Ελλάδα για να αλλάξει ζωή. Και οι τρεις χωρίς να το ξέρουν συνδέονται με το ίδιο πρόσωπο. «Είναι ένα σκληρό σενάριο, με οξύτητα, ακραίο και σε πρώτο πλάνο βρίσκεται το δράμα. Διάλεξα γυναίκες ηρωίδες γιατί παραιτούνται πιο αργά από τα όνειρά τους», απαντά.

Θα μπορούσε άραγε η Μαντόνα να είναι μία από αυτές; «Με τίποτα», απαντά. «Είναι μια σκληρά εργαζόμενη γυναίκα, αλλά δεν βλέπω σ' αυτήν καμία καλλιτεχνική υπέρβαση». *

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου